Eräs ystävä soitti minulle eilen. Kyseli, missä vietän joulua. Huomasin sanovani sydämeni pohjasta asti, että kotona. On ihanaa olla kotona. Viihtyisin siellä enemmänkin jos ei olisi ollut niin kiirettä. Hän tuumasi, että kuulostaa hyvälle, jos ihminen viihtyy kotona. Jäin miettimään tuota puhelumme jälkeen. Koti on minulle aina ollut tärkeä paikka. Ystävät tietää, että kotini on kauniisti laitettu ja viihtyisä. Olen aina rentoutunut parhaiten kotona. Paljon reissuavana kodin merkitys on vielä entisestään vahvistunut. Koti on lepopaikka, jossa hiljaisuus hoitaa. Viime kuukaudet työn kiireessä olen ikävöinyt kotona oloa. Nyt tänään alkaa lomapäiväni. Pidän pitämättömiä vapaita ja hiljennyn joulun ajaksi kotiin.

Wikipediassa sanotaan kodista puhuttelevia asioita:
Koti merkitsee turvallisuutta, rauhallisuutta, menneisyyden muistoja ja tulevaisuuden suunnitelmia, se on paikka jossa ihminen kokee olevansa oma itsensä ja jossa hän voi tehdä itselleen tärkeitä asioita. Kodilla on siis yhteys ihmisen identiteettiin. Kodiksi voidaan sanoa myös muita kuin paikkoja. Ihminen voi kokea löytäneensä kodin vaikkapa uskonnosta, taiteesta tai hän voi kokea toisen ihmisen läheisyyden kotona olemisen tunteena.

Muistan niitäkin aikoja, jolloin hiljainen koti ahdisti. Sisin huusi niin kovaa, että oli vaikea pysähtyä. Missään ei tuntenut olevansa kotona. Kun Jumala eheyttää meitä sisäisesti koemme hiljaisuuden ja kodin hoitavana. Löydämme kodin siellä missä olemme. Voimme kokea olevamme kuin kotona jonkun ihmisenkin seurassa. Kaikilla ei kuitenkaan ole edes kotia ja kaikilla kotona ei ole rauhaa ja iloa. Vaikka ulkonaisesti myrskyää, voimme kuitenkin pyytää rauhaa sydämeemme, mitä Jeesus lupaa Sanassaan. Kun Jeesus täyttää koko sydämen, yli ymmärryksen oleva rauha täyttää meidät. Rauha Jumalan kanssa. Sitä Sinulle ja minulle rukoilen.

Huomenna alkaa joulu kotonani. Saan poikani ja hänen puolisonsa kotiin. Vaikka lapseni ovat aikuisia on ihanaa laittaa heille hyvää ruokaa ja kotia joulukuntoon. Kaiken reissuamisen ja työn paljouden jälkeen on ihanaa myös pysähtyä kotiin, levätä ja olla jonkun hetken lapsen kanssa. Joulun ajan olen yksin, koska tyttöni haluaa olla uudessa kodissa uudella paikkakunnalla ihanan puolisonsa kanssa. Halusivat käydä ennen joulua hekin täällä. On valtava ilo siitä, että lapsilla on molemmilla uutta elämää ja se on tärkeää myös äidille. Yksinäinen joulu ei olekaan surun vaan kiitoksen aihe.

Eräänä aattona kun olin yksin ystäväni laittoi viestin; "Hyvää Jeesuksen syntymäpäivää." En enää ollut yksin siinä hetkessä. Jos olet yksin, muista että Jeesus on kanssasi.
Saat viettää Hänen syntymäpäiväjuhlaa. Sinulle oikein siunattua joulun aikaa. Hiljentymistä ja lepäämistä joulun sanoman äärellä. Vaikka juhlimme Jeesuksen syntymää Hän ei ole vauva enää, vaan elävä -ristiinnaulittu ja ylösnoussut. Hän syntyi käydäkseen koko tien syntymästä ristille saakka. Hän syntyi halpaan talliin, koska heille ei ollut sijaa majatalossa. Kuitenkin kuningas!

Vanhan laulun sanoin: Tunsin tulleeni kuin kotiin kun mä löysin Jeesuksen. Sain kokea Hän elää ja Hän vastaa rukouksiin. En enää kulje yksin, Hän on mun kanssani. Hän kertoi mulle syyn, miksi elän.