Aika kulkee nopeaan tahtiin ja tuntuu yhä vain nopeutuvan. Paljon on tapahtunut viime kirjoitusten jälkeen. On ollut tauon ja rukouksen aika monessa asiassa ja joskus sekin on paikallaan. Istun nyt Jyväskylässä ihanassa uudessa kodissa katsellen kauniita kukkivia pensaita ikkunani alla. Taimet ulkona odottaa istutusta. Kotini valoisuus, rauhallisuus ja hiljaisuus on korvin kuultavaa. Uuden kotini hiljaisuus on ollut hoitamassa kaiken muutosten keskellä. Ei halua edes radiota laittaa päälle. Aina hiljaisuus ei ole ollut hyvä asia, vaan se on tuonut ahdistustakin. Jumala on hoitanut kuitenkin niin paljon, että sisäinen "melu" on hiljentynyt. Hiljaisuudessakaan kivut ei enää nouse huutaen pintaan. Voi olla vaan. Ja levätä kiittäen.

Irtaantuminen Savonlinnasta ja siellä palvelusta ei ollut ollenkaan helppoa, vaan monien kipujen kautta tapahtunutta. Luopuminen vaikka hyvästäkin sattui hylkäämisen kipuuni, jota elämässäni on ollut paljon. Siksi muutokset oli minulle vaikeita, vaikka sydämessäni aina niitä toivoinkin. Sana EI tarkoitti minulle pelkoa hylkäämisestä. Jos en suostu kaikkeen, minut hylätään. Vaikka tilanne olisi mikä, oli helpompi pyöriä samassa kehässä. Hyväkin muutos toi esille hylkäämiseksi tulemisen kivun. Löytö muutosten keskellä. Sinä voit tuntea juuri näitä kipuja. Sinulla on voinut olla monia hylkäämisiä elämäsi aikana ja tänäänkin se voi vielä vaikuttaa pelon kautta. Jumalan ehdoton rakkaus on hoitanut kipuani ja sitä rukoilen Sinullekin.

Olen vuosia haaveillut sielunhoito terpautin koulutuksesta työni tueksi. Olen paljon rikkinäisten ihmisten rinnalla ja olen kokenut tarvetta saada siihen lisää työkaluja. Nyt elämässäni on tullut tilaa sille. Jumalan johdatuksesta olen aloittanut opiskelun ja jos kaikki menee niinkuin on suunniteltu ja Jumala suo valmistun 2012 syksyllä. Kirjoja on vielä 38kpl luettavana, Lukuisia tehtäviä ja harjoitteluja sekä Raamatun luku. Työn ohessa opiskellessa ylimääräistä aikaa ei siis ole. Todella mielenkiintoista aikaa nyt elän. Koulutus tarkoittaa myös omaan prosessiin joutumista, mutta aika ajoin on hyvä ollakin siinä. Olla savenvalajan käsissä uutta varten. Elämänkaaren äärellä olen tajunnut syvemmin asioita kuin 10v sitten kun sen viimeksi tein. Miten paljon elämämme aikana tapahtuneet asiat vaikuttaakaan tähän päivään. Saimme miettiä elämämme tapahtumia myös sukupolvien taakse. Löysin monia yhtymäkohtia elämäni tapahtumiin isovanhempien kohtalosta. Jumala on Sanassaan luvannut kääntää kohtalomme ja sen lupauksen varassa on hyvä katsoa taaksekin päin. Olen paljon käynyt elämäni aikana terapiassa ja eri tilaisuuksissa läpi asioita, mutta nyt katsoin niitä ihan eri tavalla. Kiitos Jumalalle siitä.

Miten vaikeaa meidän onkaan laittaa hyviä ja vaikeita asioita samalle paperille. Mieli lokeroisi pahat ja huonot asiat pois tai ainakin eri paperille. Tajusin, miten helposti ikäänkuin pistämme ne jonnekin huoneeseen ja ovi kiinni ja vielä lukko päälle. Monesti jopa voimme tehdä valoja ja päätöksiä, että näitä asioita ja tapahtumia elämässäni en enää halua koskaan muistaa. Tiedostamattammekin nekin asiat kuitenkin vaikuttavat elämässämme ja valinnoissamme. Turvallisen ihmisen kanssa Jeesuksen avulla on hyvä mennä katsomaan niitä ja vapautua niistä. Joskus meistä tuntuu kuin olisimme ikkunattomassa lukitussa huoneessa, josta ei ole näköaloja. Maisemat jää näkemättä ja elämä elämättä. On vangittu ihan ilman kaltereita. Näkymätön side estää näkemästä ja elämästä elämää. Rukoilen Sinulle ja minulle turvallisia ihmisiä, joiden kanssa voimme nousta ihan ikkunaan saakka katselemaan uloskin ja lähteä jopa matkalle keskelle elämää tietäen ettemme ole yksin. Jeesus kulkee kanssamme. Hän lupaa johdattaa niitä, jotka kulkevat rukoillen. Ei pelkästään niitä, jotka istuvat sohvan nurkassa rukoillen, vaan arjen keskelläkin kulkiessa eteenpäin.

Onko Sinun elämässäsi kipukohtia, jotka olet halunnut unohtaa? Rukoilen, että Jeesus auttaa Sinua katsomaan niitä turvallisesti ja vapauttaa Sinut kivuista, jotka vaikuttaa tämän päivän valintoihin tai valitsemattomuuteen. Hän ei tee väkivaltaa, vaan aina kysyy: Mitä tahtoisit että Sinulle tekisin? Rukoilen Sinulle niin suurta luottamusta Jumalaan, että uskallat katsoa niitäkin asoita, mitä vuodesta toiseen ahdistaa. Sinä selviät! Sinulla on toivo ja tulevaisuus! Hän voi kääntää kohtalomme yksilöinä ja kansanakin.

Jer.29:11-14. Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä. Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra, ja minä käännän teidän kohtalonne