SANATON IKÄVÄ

Ihmisenkö kokoinen pala sydämessä tai sydämestä. Tyhjää vai täyttä. Se vierailee ihollakin. Kuka ja mikä se on. Onko se jotain jota ei ole koskaan ollutkaan. Liian kaunistako sanoilla pilattavaksi. Mikä estää sen löytymistä. Jäikö se silloin kun minun ei pitänyt syntyäkkään. Olinhan niin pieni sanomaan enkä edes tuntenut kirjaimia. Mikä on kipu minulla mikä tuntuu sydämen kohdassa.  Lapseni, anna minä hoidan ja näytän sen sinulle. Anna tilaa minulle rakas lapseni.

Isä hoida minua.

SANAT   ON  :  IKÄVÄ

Isä, minulla on ikävä Sinua. Syliisi kuin pieni tyttö. Isä, minun ihoni huutaa ikävää -se onkin kosketuksen ikävää. Isä, minulla on ihmisen ikävä. Isä minulla on rakkauden ikävä. Rakastaa ja tulla rakastetuksi.  Isä, minulla on ikävä sitä, että kerrot etten ole syntynyt turhaan ja juuri tytöksi minut halusit -kerro se minulle. Kiitos Isä että näytit sen tyhjän kolon ja täytit rakkaudellasi. Siihen koloonhan olisin hakenut väärääkin lohtua. Enhän edes tiennyt mitä se oli. Suustani tulvii sanoja Sinulle Isä. Nyt tiedän, mikä sydämeeni koski. En ole enää sanaton -lukossa elämältä. Sanat on kertoa koko se ikävä, mitä elämäni on ollut. Kiitos Isä etten ole syyllinen vaikka sanonkin: Minulla on ikävä! Sehän onkin hyvä asia, kun se Isä on Sinun kädessäsi. En voi sitä enkä sillä enää pilata elämääni.

ARVOTON

Aina vaan ruma, paha, likainen, arvoton. Mielisairaalan leima otsassa. Sukulaisetkin aina siitä muistuttaa. Taidan lopettaa koko elämän. Ei minun pitänytkään syntyä. Mksi minut teit Isä. Miksi kaikki tuntuu niin arvottomalta. Elämä on turhaa. Olen likainen, piloilla lopullisesti. Minua ei voi enää korjata. Työni on turhaa. Kaikki on turhaa. Elämä on turhaa. Turhuuksien turhuus! Mikään ei tunnu miltään. Miksi en edes kuule linnunlaulua tai näe kukkia. Lapseni. Miksi et antaisi minulle sanaa arvoton. Anna minulle tila siihen. Anna minä hoidan arvottomuutesi.

Isä hoida minua.

ARVOT    ON

Olen arvokas. Jumala luomus. Juuri naiseksi tarkoitettu. Olen puhdas, koska Sana ja Jeesuksen veri on puhdistanut minut. Arvot on kohdallaan -olen niihin tutustunut. Työni on arvokasta -sekin etten tee mitään. Miten arvokas tuo lähimmäiseni, rakkaani onkaan. Tuokin tuntematon kadun tallaaja. Miten arvokas on perhe -Jumalan yhdistämä. Sitä älkööt kukaan ihminen erottako. Elämää ei saa tuhlata vaan jokainen hetki jää sydämen huoneeseen arvokkaana kokemuksena -kohtaamisena. Arvostan niin paljon Isä Sinun luomistekoasi minussa, että lupaan pitää temppelistäsi huolta. Arvostan niin paljon, että joillekin asioille voin sanoa EI ja joillekin KYLLÄ. Mitä sitten että olen ollut ja olen yhä särkynyt. Olenko Isä ollut arvollinen kaikkeen kipuunkin. Sainhan siitäkin ajasta arvokkaita työkaluja. En puhu kuin pinsettien kanssa jostain tapauksesta, vaan eletyn elämäni kautta mitä Sinä Jeesus olet tehnyt. Olen ihme, suuri ihme ja kiitän Isä Sinua siitä. Olet ihme, suuri ihme ja kiitän Isä Sinua siitä.

VOIMATON

Olen uupunut. En jaksa edes ajatella. Mitä minun pitikään muistaa. Ei kai puhelin taas soi -en jaksa. Elämä jossain kaukana -ei minulle. Kolottaa. Puristaa. Heitänkö roskiin tuon laskupinon. Voi tuota pölyallergiaa. Atshiu! Kumpa kukaan ei sanoisi minulle mitään. Kumpa kukaan ei näkisi edes minua. Iltapäivä jo - yöpaita päällä. Voisimpa nukkua koko päivän. Elämä, jaksaminen; Mahdotonta minulle! Jokapäiväinen vieras -nimeltä masennus ei jätä minua rauhaan. Mitä jos lapseni annat tilaa minulle. Anna voimaton sana minulle, niin näytän sinulle jotain. Anna minä hoidan voimattomuutesi.

Isä hoida minua.

VOIMAT   ON

Oi, minä niin uskon Sinun mahdollisuuksiisi Isä. Sinä et nuku, etkä torku, vaikka minä olenkin väsynyt. Sinä valvot aina askeleitani. Pimeässä pilkottaa toivon valo. Mitäs jos pyytäisin ystäväni käymään. Taidanpa paistaa pullaa pitkästä aikaa. Laskupino Raamatun alla, joka aukeaa kohdasta -Sinä lupaat pitä huolta jokapäiväisistä tarpeistamme. Jaksanl uottaa sittenkin. Sairautenikin Sinä Isä tiedät ja voit parantaakin jos niin haluat. Toivoton en ole enää vaan toivo on. Taidanpa lähteä käymään läheiseni luona. Ihana tämä uusi hame! Värikäskin. WAU! Jokapäiväinen vieraani masennus taisi lähteä. Onpa ihana vieras tämä uusi tuttavuuteni  -toivo. Kiitos Isä että annoit voimaa antaa Sinulle tilaa. Voimat on kestää arjen kaikki asiat.

RAJATON

Kyllä. Joo. Kyllä mulle käy (vaikka sattuukin). Joo. Tottakai mulle käy. Tulen heti. Tietenkin minä teen. Unohdan omat toiveeni -eihän niillä ole mitään merkitystä. Ei se haittaa, minähän olen tottunut, että minulle tehdään niin. Tuttu on turvallista -huonokin. Kiusattu. Minä voin olla se joka lähtee pois. En sano mitään, vaikka minuun koskee. Otan kaiken vastaan. Sanat juuttuvat kurkkuun ja painuvat sanomattomina syvälle jumiin ja tekevät tulpan elämälle. Kyllä minä jaksan -vaikka olenkin ihan poikki. Kyllä mulle käy kun muille ei kerta käy. Halusiko hän edes, että menin niin lähelle -henkilökohtasiin asioihin. Kysyinkö liikaa vain hänelle kuuluvia asioita. Toisaalta miksi päästin hänet huoneeseeni likaisin saappain. Kuitenkin hän tuli vain lähteäkseen. Rikkoi käydessään jotain kaunista. Pienenä vain ihmettelin miksi minuun sattuu ja miksi tuntuu niin pahalle. Häpeän! No -ehkä tämä on elämää vain. Kai minulle kuuluu kaikki tämä. Enhän tiedä muutakaan. Olen ansainnut kaiken huonon. Lapseni anna minulle tilaa elämässäsi. Anna koko sana minulle ja näet mitä tapahtuu. Et tule katumaan.

Isä hoida minua.

RAJAT   ON

Rajaton rakkausko. Ei vaan rajat on rakkaus. Ei. Kyllä. Ei minulle nyt käy. Minulla on muuta tekemistä. Olen väsynyt -en nyt jaksa. Isä on jotain, joka kuuluu vain Sinulle ja minulle. Se on niin arvokasta -helmi ettei sitä kaikille voi edes kertoa. Huoneeni likaantui. Minusta tuntuu pahalle. Minuun koskee; älä! Minun lapsuuden häpeäni ei enää olekaan omani vaan sen joka tuli rikkomaan jotain kaunista minussa, joka oli juuri syntymässä ja kasvamassa naiseksi. Oho: Kotini ovessa onkin lukko -sisältäpäin avattava. Oi miten turvallista ja arvokasta. En pelkää enää. Joskus sen avaan -ihmisellekin. Miten kauniita kukkia -ei kenenkään tallatavaksi. Minä arvostan tätä ja tätä elämässäni ja se on minun asiani vaikka kuka sanoisi mitä. Hei: Anteeksi, mutta saanko koskea Sinuun ja laittaa käteni olkapäällesi kun rukoilen puolestasi. Kerro vain, mitä Sinä ihan itse haluat. Voit luottaa minuun. Olen vaitiolovelvollinen. Tee ystäväni ihan niinkuin Sinusta tuntuu hyvälle. Se on Sinun asiasi. Kyllä. Ei. Ihanaa sanoa ei vaikka se aluksi vaikealta tuntuikin. Sano Kyllä ja ei -Ilman syyllistä oloa. Rajat on -silti elämä! Arvokas.

TURVATON

TURVA   t    ON

RAKKAUDETON

RAKKAUDET     ON

TARPEETON

TARPEET    ON

TUNTEETON

TUNTEET   ON

TOIVOTON

TOIVO   t    ON

NIMETÖN

NIMET   ON   ;)ÖN

RAHATON

RAHAT    ON

HYVYYDETÖN

HYVYYDET    ON     ;)ÖN

LUOTTAMUKSETON

LUOTTAMUKSET    ON

HALLITSEMATON

HALLITSEMA   t    ON

Annetaan Jumalalle tila elämämme kysymyksiin! Hän kääntää kipumme ja kysymyksemme kiitokseen. Hän hallitsee elämäämme ja olosuhteitamme. Hän antaa toivon toivottomalle. Hän on suuri Jumala ja voi enemmän kuin osaamme edes pyytää tai ajatella. Kunnia kiitos ja ylistys Hänelle.