Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Ei tuskaa ja kärsimystä, eikä iloa. Ei vaikeita eikä hyviä päiviä. Ei rahaa eikä rahattomuutta. Ei armoa eikä armottomuutta. Ei ihmisarvoa, eikä arvottomuutta. Hän vie minut vihreille niityille silloin kun tarvitsen uusia virvoittavia laitumia. Hän johtaa minut vetten äärelle kun olen janoissani elämästä, janoissani sisimmän kaipauksesta. Saan levätä kaikessa Hänen läsnäolossaan. Keskellä elämää. Hän antaa minun juoda elävää vettä ja loputtomalta tuntunut janoni sammuu. Hän virvoittaa minun sieluni -silloin kun olen tuskasta kuivettunut. Kun sieluni kärsii kaiken ahdistuksen ja painostuksen keskellä. Hän virvoittaa minua läsnäolollaan.

Hän ohjaa minua oikeaa tietä, kun kyselen mikä on Hänen tahtonsa. Hän ohjaa oikealle tielle oman nimensä kunnian tähden, jos olen valitsemassa väärän reitin. Hän ei saata omaansa häpeään itsensä tähden. Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, Sillä Sinä olet siellä kanssani. Vaikka tie näyttää olevan ihan tukossa Sinä Herra olet lähelläni. Vaikka pelkäisin pimeää, Sinä Herra vapautat rakkaudellasi pelkoni. Sinun täydellinen rakkautesi karkoittaa kaiken pelon. En pelkää koska Sinä Herra olet minun kanssani pimeässäkin. Herra Sinä et enää ole kaukainen, vaan ystävä. Siksi en enää sano Sinulle kaukaisesti Hän vaan sanon Sinä rakas Paimeneni. Kiitos myös pimeästä laaksosta, koska meistä tuli silloin parhaat ystävät.

Sinä suojelet minua kädelläsi. Minua kantaa iankaikkiset käsivarret vaikeittenkin päivien yli. Silloin hiekalla kävellessäni kanssasi, jäi vain yhdet jalanjäljet, Sinä Herra kannoit minua silloin kun minulla oli kaikkein vaikeinta. Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi. Silloin kun palvelutehtäväsi on uhattu joko vihollistesi tai minun kapinoinnin takia, Sinun kätesi suojelee. Silloin kun olen eksymässä laumasta, Sinä Herra paimensauvallasi rakkaudessa ohjaat minut lähellesi. Sinä katat minulle pöydän vihollisteni silmien eteen ja jonakin päivänä saamme aterioida kaikki yhdessä rakas Paimenemme -Sinun kanssasi. Tee siitä pöydästä niin herkullinen ja runsas, että siitä riittää meille kaikille ja ylimääräistäkin saamme yhdessä lähteä jakamaan.

Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä kun olen pääni piikkkipensaaseen satuttanut. Silloinkin kun masennuksen viitta meinaa tulla ylleni, Sinä voitelet pääni iloöljyllä. Silloin kun itse olen itseäni satuttanut tai haavoja on lyöty jopa niiden kautta joihin olen luottanut. Minun maljani on ylitsevuotavainen siitä ilosta, mitä olet Paimeneni. Ilo ja rakkaus kuplii sydämestäni ja toivon sen vuotavan niillekin, jotka sitä eniten tarvitsevat. Rakkautesi malja on ylitsevuotavainen. Rukoustenikin malja pian vuotaa jo ylitse ja odotan Sinun vastauksiasi rakas Paimeneni.

Sinun hyvyytesi ja rakkaustesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä. Niinäkin päivinä jolloin olen pimeässä laaksossa. Niinäkin päivinä jolloin mikään ei tunnu miltään. Minä kiitän Sinua Paimeneni vaikkei minusta tunnu yhtään hyvälle. Keskellä pimeyttä ja kysymyksiä kiitokseni muuttuu luottamukseen Sinun mahdollisuuksiisi rakas Paimeneni. Minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti. Kiitos Paimeneni, että olet minussa, asut minussa, saan elää ja kulkea Sinussa, Sinä asut minussa. Kiitos, että olet myös kotini Herra. Kiitos, että kotini saa olla rukoushuoneesi. Kiitos Paimeneni, että lopulta saan nähdä kasvosi ja saan uuden kodin luonasi. Kiitos Herra Jeesus että Sinä olet minun Paimeneni. Ei minulta mitään puutu. Olen löytänyt elämän!